نمایش «ریگچاه» به کارگردانی علی پیمان در تئاتر سوره مشهد روی صحنه رفته و توانسته نگاههای بسیاری را به خود جلب کند. مجید عسگری، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، که از تماشاگران این اثر بوده است، در گفتوگو با روابط عمومی حوزه هنری به تحلیل نقاط قوت و اهمیت این نمایش پرداخت.
عسگری ابتدا با اشاره به کمبود آثاری که در قالب قصه و طنز به موضوع دفاع از وطن میپردازند، گفت: به نظرم تئاتر «ریگ چاه» اثری فوقالعاده است. ما در فضای تئاتر و نمایشها کمتر شاهد آثاری هستیم که در ژانر طنز بتوانند دفاع از وطن و زحمات اقشار مختلف را نشان دهند و از این منظر نمایش «ریگچاه» یک نوآوری و خلاقیت تازه بود. این اثر در عین حال که به نشانهشناسی دفاع از وطن در تاریخ دفاع مقدس میپرداخت، توانسته بود ابعاد مختلف مرزبانی امروز را هم روایت کند.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی این نمایش، واقعی بودن روایت و پرهیز از شعارزدگی است، اظهار کرد: این نمایش به شعار پناه نمیبرد و آدمهای واقعی را به صحنه میآورد؛ شخصیتهایی مثل جوانی که میخواهد بازیگر شود، کسی که قصد مهاجرت دارد یا فردی که به دنبال ازدواج است. همین شخصیتها در کنار هم چالشهایی ایجاد کردهاند که ضمن روایت قصه، طنز دلنشینی هم به وجود آوردهاند.
عسگری در ادامه به نقش موسیقی در اثر اشاره کرد و افزود: استفاده از آهنگ معروف «ای لشکر صاحبزمان» یکی از نقاط قوت کار است. موسیقی توانست فضای نمایش را به دفاع مقدس پیوند زند، در حالی که موضوع اثر مرزبانی و مواجهه امروز با تروریستها است.
وی همچنین افزود: از نقاط قوت «ریگ چاه» این بود که توانسته هم روایتی غیرشعاری برای مخاطب داشته باشد و هم در انتهای اجرا حرف جدی را مطرح کند. این نمایش به گونهای نبود که بخواهد پیامش را در پستوهای نشانهشناسی روئشنفکرانه نگه دارد. در عین حال که روایت «ریگ چاه» غیرشعاری بود، در انتهای نمایش پیام خیلی راحت و در فضایی جذاب، مطرح میشد؛ اینکه همان فردی که قرار بود با پارتی جابهجا شود، در نهایت پاسگاه را حفظ میکند. این روایت، ساده اما اثرگذار بود.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی درباره اجرای نمایشهای باشگاه تئاتر سوره در استانها گفت: یکی از مفقودیهای تئاتر کشور ما این است که کارهای قوی اما سبک در استانها مختلف کم اجرا میشود و این در حالی است که ما نیازمند نمایشهای خوبی هستیم که با تعداد محدود بازیگر، میزانسنهای مناسب، دکور پورتابل و قابل حمل و ساده در شهرهای مختلف اجرا شوند. «ریگچاه» از این منظر هم یکی از گمشدههای تئاتر کشور ما است.
وی در پایان با اشاره به تواناییهای «ریک چاه» و تیم اجرایی آن، بر این نکته تاکید داشت که «ریگچاه» نمایشی ارزشمند و متفاوت بود.
بیشتر بخوانید:
نظر شما